Czy warto rozpocząć sprzedaż na Amazon?

Pierwsze, bazowe pytanie jakie musisz sobie zadać myśląc o Amazon to pytanie czy w ogóle warto rozpocząć sprzedaż na Amazon? Odpowiedź jest niejednoznaczna. Osobiście odpowiedziałbym – warto, ALE… To „ale” to przede wszystkim analiza opłacalności tego przedsięwzięcia.

Amazon nie jest najtańszym marketplacem

…ale na szczęście nie jest też najdroższym, średnia prowizja od sprzedaży to ok. 15% kwoty, którą płaci klient. Zupełnie odrębną strefę kosztów stanowi obsługa logistyczno-magazynowa by Amazon czyli FBA – Fulfilment by Amazon.W tym przypadku koszty uzależnione są przede wszystkim od wagi i gabarytu naszego produktu, ale również od czasu magazynowania naszych towarów. Warto pamiętać o tym, że Amazon raz na jakiś czas podnosi te koszty, dlatego jeżeli dziś nasza kalkulacja jest na styk, może to oznaczać konieczność podniesienia cen w przyszłości.

 

Polska księgowość a Amazon

Kolejnym istotnym obszarem analizy to koszty księgowości oraz jej zrozumienie. Niestety model sprzedaży transgranicznej ma w polskim ustawodawstwie specjalne miejsce z cyklu: „Jak utrudnić, skomplikować i sformalizować”… Oznacza to między innymi to, że każda sprzedaż = wystawienie faktury VAT. Co za tym idzie rozliczenia VAT również stanowią nie lada wyczyn – pamiętajmy, że temat VATu w Europie to obszerny temat, po części opisany przeze mnie TUTAJ Dalej wchodzą w grę rozliczenia międzywalutowe, kontrola sald, magazynów i wielu innych elementów – uwaga piszę tutaj z perspektywy prowadzenie polskie spółki z o.o.

 

Cena na Amazon to nie wszystko…

Uważajcie na pułapkę wysokich cen na obcych rynkach – standardem jest, że rozważając sprzedaż na Amazon patrzymy ile kosztują konkurencyjne produkty na Amazon – za pewne będziemy zaskoczenie, że aż tak drogo i euro zaświeci nam się przed oczami.Fakt jest jednak taki, że choćbyśmy kupowali lub produkowali nasze produkty bardzo tanio to po drodze będziemy mieli wiele kosztów, które znacząco ograniczają tę kwotową atrakcyjność. Takim kosztem może być chociażby koszt kampanii na Amazon, którą warto jest prowadzić – o ile mamy świadomość ponoszonych kosztów i wiemy do jakiego poziomu procentowego (parametr ACOS – Advertaising cost of sales) jesteśmy w stanie wykazać rentowność.

 

 

Konkurencja na Amazonie

Kolejna kwestia to konkurencja – jeżeli działamy w branży wysoce konkurencyjnej zwróćmy uwagę na to, że jeżeli w Polsce mamy dużo konkurencji to za granicą prawdopodobnie będzie jej jeszcze więcej. Warto wtedy zwrócić uwagę na wszystkie elementy, które mogą nas potencjalnie wyróżnić typu cena, zdjęcia, jakość, unikalne walory. Jeżeli znajdziemy kilka czynników, które będą stanowić naszą przewagę – warto spróbować.

Następny element to czas – nie da się osiągnąć sukcesu na Amazon, nie poświęcając czasu na zrozumienie jak działa ta platforma, jakie są wymagania od sprzedawców i jakie oczekiwania mają kupujący. Jeżeli zamierzasz poświecić chwilę na dodanie produktów i tyle – lepiej nie zaczynaj w ogóle, gdyż prawdopodobnie zakończy się to blokadą Twoje konta szybciej niż się tego spodziewasz – nie straszę, mówię to z doświadczenia.

 

Uważaj na koszty zwrotów!

Zwroty. Jeżeli działasz w branży, w której jest dużo zwrotów, musisz zastanowić się jak będziesz obsługiwał zwroty z Amazon. Konsumenci kochają Amazon miedzy innymi za to, że kwestia zwrotów jest bardzo łatwa i dostępna dla każdego.

 

 

 

Czyli warto?

Podsumowując – uważam, że warto rozpocząć sprzedaż na Amazon, gdyż jest to platforma, która sprzedaje – a to główny cel tego co robimy czyż nie? Niemniej jednak nie robiłbym tego na wariata, czasem lepiej poświecić czas na dogłębną analizę, zrozumieć koszty i mechanizmy a następnie zacząć działanie. Powodzenia!

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://iwuc.pl/wp-content/uploads/2017/05/foto_1.jpg);background-color: #232f3f;background-size: cover;background-position: top center;background-attachment: fixed;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container.dfd_stun_header_vertical_parallax {-webkit-transform: -webkit-translate3d(0,0,0) !important;-moz-transform: -moz-translate3d(0,0,0) !important;-ms-transform: -ms-translate3d(0,0,0) !important;-o-transform: -o-translate3d(0,0,0) !important;transform: translate3d(0,0,0) !important;}